17 Eylül 2009 Perşembe

Neden İslam?

Dünden beri düşünüyorum koskaca departmanda neden Arap veya İslam dünyasında Yahudiler dışında bir şey çalışan/çalışmak isteyen birini bulamadım diye. Tamam Bernard Lewis'in bile zaman zaman kabul etmek durumunda kaldığı bir gerçek var Yahudiler tarihlerinin (ki bunu onlar gibi Hz İbrahim'le başlatalım hadi) en parlak, en rahat dönemini İslam devletleri idaresi altında iken yaşamışlar. Hocanın ısrarla üzerinde durduğu bir şey var yalnız hemen okumalıyım o konuda Şii idaresi aynı ölçüde toleranslı davranmamış. Tabi hiç bir yönetimin ya da yöneticinin ortaya koyduğu uygulama aynı olmamış ama Şii yönetimin teolojik yaklaşımı meseleye daha farklı.
Külli olarak bakıldığında Osmanlı döneminin daha serbest rahat ve eşitliğe yakın olmasını da Bernard Lewis ve Avigdor Levy Osmanlı'da Hanefi mezhebi mensuplarının sayısının daha fazla olmasına bağlıyor.
İspanya'da Yahudiler çalışan birine sordum sonra hangi dönem diye İslam idaresinin olduğu dönem dedi. Neden peki? Cevap yok. Bu soruyu hepsine sordum, birkaç kişiden sonra neden Avrupa'dakileri değil, neden şu şu dönemleri değil, neden Christendom değil ilgilenilen idare şekli diye sordum. "I dunno sounds more interesting" dediler. Deli misiniz demek istedim diğeri daha heyecanlı entrikalı bir sürü olay dolu... Sabatay Sevi'ye kadar sıkılırsınız burada.

Hiç yorum yok: